2 شاپ می 1 ثبت آگهی رایگان ماشین در بوق 3 خرید از فروشگاه پرزگیر دوکاره arso لوازم آشپزخانه دکوراسیون پرزگیر لباس mic آشپزخانه قیمت امروز ماشین بوق
حذف در پنل کاربری [X]
انواع حسابرسی

انواع حسابرسی

قیمت: 0 تومان

حسابرسی

حسابرسی درواقع شاخه ای از علوم حسابداری و حسابرسی است. تمامی شرکتها و موسسات مکلف هستند بصورت سالانه صورتهای مالی خود را به همراه گزارش حسابرس مستقل در اختیار عموم قرار دهند که این صورت های مالی دارای ویژگی های خاصی است ازجمله اینکه این صورت های مالی باید بگونه ای باشد که حسابرس بتواند نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان موسسه یا شرکت اظهارنظر کند و گزارش حسابرسی را آماده کند.حسابرسی دارای انواع مختلفی است که در زیر به شرح انواع حسابرسی میپردازیم.

حسابرسی صورتهای مالی

تعریف صورت های مالی

صورت های مالی عبارت است از اطلاعات خلاصه شده و طبقه بندی شده در طی یک دوره مالی مشخص درباره وضعیت و عملکرد یک واحد ، موسسه و یا شرکت بر اساس استانداردهای تعیین شده و منطبق با اصول حسابداری . بصورتی که بتوان با بررسی آنها ، درمورد روند کار و فعالیت موسسه یا شرکت در آینده تصمیم گیری کرد. صورت های مالی درواقع انعکاس اطلاعات مالی مهم و پرکاربرد و میزان دارایی ها و بدهی های شرکت می باشد.

مهمترین عوامل سنجش وضعیت مالی و سود دهی شرکت ها و موسسات ، ارزیابی صورتهای مالی می باشد. در واقع هدف از تشکیل یک واحد تجاری کسب سود بیشتر می باشد تا بتواند نیازهای اعتبار دهندگان و سهامداران را تامین نماید.

با توجه به اینکه صورت های مالی در شرکت ها و موسسه ها بیانگر وضعیت مالی و عملکرد آنها می باشد ، اطلاعات مالی اعم از بدهی ها و دارایی های موسسه در آنها ثبت میشوند که برای بررسی عملکرد و ارزیابی وضعیت مالی شرکت های و موسسات تجاری شناخت صورت های مالی و اجزای تشکیل دهنده آنها ضروری می باشد. برای سنجش وضعیت مالی موسسات و میزان سود دهی آنها و حسابرسی صورتهای مالی ، بررسی صورت های مالی آنها مهمترین گام به شمار می آید.

صورتهای مالی اساسی شرکت ها به چهاردسته زیر تقسیم می شوند.

اجزا صورت های مالی

صورت های مالی اساسی

  • ترازنامه
  • صورت سود و زیان
  • صورت سود و زیان جامع
  • صورت جریان وجوه نقد

یادداشتهای توضیحی همراه صورتهای مالی

در حسابرسی صورتهای مالی که به اختصار به آن حسابرسی مالی می گویند، حسابرس بصورت مستقل صورتهای مالی را بررسی و مورد ارزیابی قرار داده و در مورد همه جنبه های آن بر اساس معیارهای تعیین شده و اصول پدیرفته شده حسابداری اظهار عقیده میکند . این اظهار نظر باید بر اساس شواهد و مدارک کافی و معتبر باشد که حسابرس با این کار به صورتهای مالی اعتبار می بخشد.

حسابرسی داخلی

در حسابرسی داخلی مدیران موسسات و یا سازمان ها برای بررسی کمیت و کیفیت هزینه ها و عملیات مالی و ارزیابی وضعیت مالی و میزان دارایی ها و ... میپردازد. حسابرسی داخلی که توسط افراد مالی و حسابداری موسسه یا شرکت انجام می شود تمامی مدارک اسناد باید در دسترس او قرار گیرد تا بتوانند بصورت دقیق و کامل منابع مالی را کنترل و هدایت و انحرافات را تشخیص دهد تا از به وجود آمدن مشکلات و زیانهای ناشی از هدر رفتن منابع مالی جلوگیری کند.

تمامی انحرافات که سبب ضرر مالی برای موسسه است در حسابرسی داخلی شناسایی می شود ، هم انحرافات مالی و هم انحرافات سازمان

حسابرس داخلی باید مستقل بوده و وابسته به هیچ سازمانی نباشد و با داشتن اختیار امضا و مهر ، نتایج بررسی های خود در تمامی بخش های مالی ،مدیریتی ، حقوق و دستمزد و برنامه های آموزشی و .... را طی گزارشی به مدیران سازمان ارائه دهد.

در حسابرسی داخلی مواردی چون گردش مالی و حسابهای بانکی ،بودجه ، هزینه ها ، جزییات حقوق و دستمزد ،خرید های داخلی ، تمامی فاکتورها ، تنخواه و ورود و خروج از انبار و ... سازمان بررسی می شود.

حسابرسی عملیاتی

در تعریف حسابرسی عملیاتی باید گفت که فرایند سازمان یافته و منظم برای ارزیابی کارایی و اثر بخشی عملیات سازمان و ارائه گزارش نتایج ارزیابی می باشد.پس از بررسی شرایط و نتایج حاصل از ارزیابی ، در حسابرسی عملیاتی راهکارهای عملی برای بهبود شرایط سازمان ارائه می شود.

در حسابرسی عملیاتی ، نارسایی های عملیاتی و نواحی بحرانی باید به درستی تشخیص داده شده و به اصل مطلب بیشتر پرداخته شود . همچنین مسائل ، تجزیه و تحلیل و پیگیری شده و نتایج همه بررسی ها گزارش داده شود و برای تصحیح عملکرد شرکت راهکارهایی ارائه شود.

حسابرس عملیاتی باید بتواند برای حل تمامی مسائل بررسی شده که ادامه روند آنها سبب ضرر مالی برای شرکت میشود با ارائه راهکارهایی مدیریت را قانع کند که اجراء راهکارهای ارائه شده توسط او برای پیشرفت کار و استفاده بهینه از منابع مالی شرکت لازم و ضروری است.

حسابرسی ویژه

حسابرسی ویژه و قضایی اصولا با در خواست شرکت ها و موسسات جهت ارزیابی و بررسی اختلاف نظرهای مالی بین آنها صورت میگیرد .در مواردی هم که پرونده ای از سوی محاکم قضایی و دیگر ارگانها به حسابرس ارجاع می شود او به وظیفه حسابرسی ویژه و قضایی خود عمل میکند و پس از حسابرسی و ارزیابی ، نتایج را بصورت گزارش بیطرفانه و قابل اتکا ارائه می دهد.

حسابرسی رعایت

حسابرسی رعایت در اصل حسابرسی است که بر اساس انطباق قانون و مقررات و استانداردهای تعیین شده با صورت های مالی انجام می شود. حسابرسی رعایت میتواند به صورت مجزا انجام شود و یا همراه صورت های مالی باشد. در کشور ما حسابرسی رعایت جز جدا نشدنی حسابرسی صورتهای مالی است. در زیر نمونه هایی از حسابرسی رعایت را نام میبریم.

حسابرسی ممیزان مالیاتی در زمینه اظهارنامه مالیاتی و حسابرسی ذیحسابان و حسابرسان دیوان محاسبات کشور در جهت رسیدگی به بودجه شرکتها و یا موسسات دولتی جز حسابرسی رعایت می باشد.

انواع حسابرسی رعایت

حسابرسی مالیاتی

حسابرسی بیمه

حسابرسی دیوان محاسبات

حسابرسی قانونی

رسیدگی به اسناد و دفاتر و انطباق آنها با استانداردهای حسابرسی از جمله وظایف حسابرس است.در طی سالهای اخیر هنگام بروز اختلافات مالی از حسابرسان قانونی دعوت به عمل می آید تا صورتهای مالی را بررسی نموده و پس از بررسی ، علت این اختلافات مالی را بیان کنند. با حسابرسی قانونی تقلب های تجاری یا تقلب های کارکنان کشف میشود. چنانچه در موسسه و یا شرکت ، کارکنان اقدام به ارائه صورتهای مالی نادرست نمایند و یا اقداماتی نظیر جعل و دستکاری در صورتهای مالی انجام دهند و یا اطلاعاتی را برای بدست آوردن مزایای غیر قانونی که حق آنها نیست حذف کنند ،حسابرس قانونی وظیفه دارد این موارد را با ارزیابی و بررسی صورتهای مالی یافته و با شواهد و مدارک معتبر ارائه دهد.در حسابرسی قانونی ، خسارت تجاری اقتصادی نیز بررسی میگردد.

قابل ذکر است که در مواردی که بین سهامداران و شرکا به دلیل عدم توافق در تقسیم سود و یا دیگر مسائل مالی اختلاف به وجود می آیدکه گاهی منجر به حل آن از طریق شکایت و مراجعه به مراجع قضایی می شود وجود حسابرس قانونی برای جلوگیری از این قضایا و جلوگیری از اتلاف وقت الزامی است.

شرکت حسابرسی محاسبان برای رفع نیازهای مالی ، حسابرسی و بالا بردن دانش و آگاهی موسسه ها ، شرکت ها ، کارخانه ها و سازمان های مختلف در تمامی نقاط ایران با داشتن کادری مجرب مشغول به فعالیت بوده و سالهاست ارائه خدمت مینماید. موسسه حسابرسی محاسبان با داشتن سالها تجربه کاری مدیران و اساتید مجرب و آگاه به مسائل روز حسابرسی و مالی در قسمتهای مختلف اقتصادی در داخل و خارج کشور به امر حسابداری ، حسابرسی و مالی می پردازد.

جهت اطلاع بیشتر و بالا بردن سطح آگاهیتان (در زمینه های مختلف مالی و حسابداری و حسابرسی و تهیه اظهارنامه و تنظیم قرارداد حسابرسی ، تهیه گزارش مالی ، اخذ کد اقتصادی ، معاملات فصلی ،مالیات تکلیفی ، انواع حسابرسی و حسابرسی بیمه ،آشنایی با استانداردهای حسابرسی ، مقررات بورس ، ارزیابی عملکرد ، تعیین ارزش شرکت و ارزشیابی سهام و .... ) به صفحه تماس با ما در سایت موسسه حسابرسی محاسبان مراجعه نموده و از مشاوره مالی و مالیاتی رایگان ، مشاوره مالیاتی آنلاین ، مشاوره مالی رایگان ، مشاوره حضوری و ... بهره مند شوید.


برچسب ها: شرکت حسابرسی , موسسه حسابرسی , حسابداری , خدمات مالی , اظهارنامه ,