2 شاپ می 1 ثبت آگهی رایگان ماشین در بوق 3 خرید از فروشگاه پرزگیر دوکاره arso لوازم آشپزخانه دکوراسیون پرزگیر لباس mic آشپزخانه قیمت امروز ماشین بوق
حذف در پنل کاربری [X]
تنظیم گزارش خرید و فروش فصلی

گزارش خرید و فروش فصلی چیست؟

ماموران مالیاتی برای تعیین درامد مشمول مالیات علاوه بر دفاتر قانونی (روزنامه و کل)و دفاتر مشاغل (درامد و هزینه)به صورتحساب های مودی نیز اتکا میکنند ،که یکی از این صورتحساب ها گزارش خرید و فروش فصلی است .که به عنوان های دیگری مانند معاملات فصلی ،گزارشات فصلی موضوع ماده 169،صورت معاملات فصلی،گزارشات فصلی ذکر میشود.باموظف کردن افراد حقیقی و حقوقی از جانب سازمان امور مالیاتی برای ارائه گزارش خرید و فروش فصلی ،تمام مودیان وظایف و تکالیف خود را به درستی انجام می دهند.
در ادامه برای ارسال صورت معاملات فصلی ،سازمان امور مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی ،کارت اقتصادی شامل شماره اقتصادی صادرنموده است.

چه کسانی مشمول ارائه گزارشات خرید و فروش فصلی میشوند؟

ماده 169 قانون مالیات های مستقیم کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بندهای (الف)و(ب)ماده 95 قانون مالیات های مستقیم را مکلف کرده اند که فهرست معاملات خود را به صورت فصلی پس از پایان هر فصل ارسال کنند .
الف : صاحبان مشاغلی هستند که فعالیت های خود را در دفاتر کل و روزنامه ثبت کنند و دفاتر و اسناد و مدارک خودر را با رعایت استانداردهای حسابداری نگهداری کنند.
ب : صاحبان مشاغلی هستند که فعالیت های خود را در دفاتر درامد و هزینه ثبت میکنند.

چه جرایمی در در رابطه با گزارشات خرید و فرو ش فصلی وجود دارد؟

در ابتدا باید بدانیم ،رعایت نکردن موارد مربوط به گزارشات موضوع 169و 169مکرر قانون مالیات های مستقیم موجب بی اعتباری دفاتر میشود.
1-عدم صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود وطرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران یا بالعکس ،مشمول جریمه ای معادل ده درصد(10%)مبلغ معامله ای که بدون رعایت ضوابط فوق انجام شده است،خواهد بود.
2-عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور طبق دستورالعمل های صادر شده مشمول جریمه ای معادل یک درصد(1%)معاملاتی که فهرست آن ها ارائه نشده است .لازم به ذکر است که بدانید جریمه مذکور قابل بخشش نیست .
3- تمام مودیان بند الف وب مکلف اند به نگهداری صورت حساب های مربوط به خریدهای خود در سال عملکرد و سال بعد از آن .وزمانی که ماموران مالیاتی آن ها درخواست کردند مودیان موظف اند که مدارک را ارایه دهند ،در غیر این صورت جریمه ای معادل ده درصد(10%)صورت حساب های ارائه نشده به ان ها تعلق میگیرد.

چگونه می توان گزارش خرید و فروش فصلی تهیه کرد؟
ارسال فهرست معاملات از طریق سامانه الکترونیکی اطلاعات معاملات فصلی انجام میشود که به صورت انلاین و غیر انلاین انجام می شود.

نکته ای که در آخر باید در تنظیم گزارش خرید و فروش فصلی مورد توجه قرار گیرد:
نکته مهم این است که مبالغ خرید و فروش معاملات فصلی دقیقا باید مطابق با دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی عملکرد باشد. و مبالغ خرید کالا و خدمات در اظهارنامه ارزش افزوده باید باید با مجموع هزینه های مشمول ارزش افزوده در دفاتر و اظهارنامه عملکرد برابر باشد
-تنظیم و ارائه صحیح و بدون مغایرت اظهارنامه های ارزش افزوده،گزارش خرید و فروش فصلی و اظهارنامه عملکرد نیازمند طراحی و راه‌اندازی یک چارچوب ایده آل و منحصر به فرد حسابداری از ابتدای راه‌اندازی کسب و کار می باشد.

موسسه حسابداری و حسابرسی دانا محاسب فکور آماده ارائه هر نوع خدماتی در این زمینه میباشد.